I dag lever vi utan tvekan i en digital tid där de flesta av oss använder online-plattformar varje dag. Inte bara privatpersoner utan även företag blir naturligtvis också mer och mer digitaliserade. Såväl svenska som utländska företag använder plattformar som Facebook, Google, Instagram, banners, e-post utskick och liknande för att marknadsföra sina produkter och tjänster.
När du annonserar på nätet har du generellt sett möjlighet att göra det till rätt låga priser. Dessutom kan du samtidigt rikta reklamen, antingen mot personer som är intresserade av din produkt eller mot personer som redan besökt din webbplats eller interagerat med din Facebook sida.
När fysiskt blir nostalgiskt
Eftersom mer eller mindre allting idag har digitaliserats, är vi därför vana vi att se annonser eller få brev i vår webbläsare eller inkorg. Det här har gjort det svårare för annonsörerna att sticka ut.
Vill du som annonsör skapa uppmärksamhet, måste det vara någonting utöver det vanliga för att det ska lyckades. I en del fall kan man ta ett steg tillbaka och tänka på hur det var för bara fem eller tio år sedan och så överväga om det kan användas igen. Inom reklambranschen finns det ett uttryck, nämligen att retro alltid fungerar om det görs på rätt sätt. Att kalla något så ”vanligt” som ett brev för retro kanske är att ta i men å andra sidan är det ett tämligen begränsat antal brev som dumpar in i våra brevinkast och brevlådor nu för tiden.
Till utvalda kunder
Istället för att skicka e-post till dina befintliga kunder, eller till dem som har handlat hos dig, skicka ett brev med posten. Det är dyrare med frimärken men om du har en skrivare behöver det inte kosta en förmögenhet. Behöver du fylla på så hittar du allt från Brother toner och Canon bläckpatroner till kompatibla patroner här. Skicka inte till alla utan välj ut några speciella kunder. Antingen någon som handlat för större summor eller någon någon med stor sannolikhet för återköp. Kom ihåg att köpa trevliga kuvert. Inte standard kuvert och absolut inte dem med fönster för adressen.